Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی وزیریان، در گفت‌وگو با ایکنا درباره چگونگی شکل‌گیری آثار گرافیکی کتاب «خون خدا» گفت: حدود پانزده، شانزده سال پیش پوستر‌هایی را براساس فراز‌های زیارت عاشورا کار می‌کردم و تعدادی از آن‌ها را در وب‌سایت شخصی خودم در کنار بقیه پوستر‌ها گذاشتم که در زمینه‌های گوناگون بود. یک طراح غربی این کار‌ها را دیده بود و برای من ایمیلی زد و در آن نوشته بود «همه پوستر‌هایت را دیدم و برایم جالب بود، اما تعدادی از آن‌ها پوسترهای دوست داشتنی و مورد علاقه من است» پوسترهای مورد اشاره او تعدادی از همین آثار گرافیکی زیارت عاشورا بود و می‌خواست بفهمد عاشورا چیست؟ زیرا معتقد بود این پوسترها، حس و حال و فضای و رنگ و بوی خاصی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  وی افزود: من این کارها را به نیت اینکه یک مخاطب خارجی آن را ببیند انجام نداده بودم. این آثار کاملاً کاری دلی و براساس علاقه و ارادتی بود که به امام حسین (ع) داشتم. اما این بازخورد از یک مخاطب خارجی برایم قابل تأمل بود . من در دانشگاه نقاشی خوانده‌ام به همین جهت متوجه بودم که کارهایم غیر از وجه گرافیک، دارای حس و حال نقاشی نیز هستند، اما با توجه به اینکه این آثار ترجمه نداشت و ترکیبی از حروف نگاری و تصویر بود، برایم سؤال بود که آن شخص چه چیزی در این کارها دیده است.   وزیریان ادامه داد: دو روز به تاسوعا و عاشورا مانده بود که همان فرد ایمیل دیگری فرستاد و برایم نوشت که دو روز به تاسوعا مانده و من خودم درباره عاشورا جستجو کردم و مطالبی را خواندم و از من اجازه خواست که پوستر‌ها را در سایت خودش قرار دهد. از این رو متنی را در باره عاشورا و زیارت عاشورا و اینکه امام حسین (ع) کیست آماده کردم و به همراه چند عکس مربوط به مراسم‌های عزاداری برای او فرستادم و او هم متن و هم پوستر‌ها را در سایت خودش به نمایش گذاشت.   این طراح گرافیک در ادامه بیان کرد: این اتفاق و اتفاق‌های دیگری شبیه این، انگیزه‌ام را برای ادامه کار دوچندان کرد. من چند فراز را برای دل خودم کار کرده بودم، اما با دیدن این اتفاق، احساس کردم باید جدی تر این کار را ادامه دهم. اتفاق‌ دیگر مربوط به سفری است که همان ایام داشتم . برای اولین فیلمم «خدا نزدیک است» به جشنواره ای در ایتالیا رفتم؛ لایه معنایی فیلم درباره عاشوراست. این فیلم در فستیوال فیلم‌های مذهبی ایتالیا انتخاب شده بود و من وقتی به آنجا رفتم، دبیر فستیوال گفت که  فیلم‌های بسیاری دیده‌، اما در این فیلم آب، شخصیت دارد؛ برای آن‌ها سؤال بود و دلیل این شخصیت داشتن را می پرسیدند؛ برایشان توضیح دادم و متوجه شدم آنگونه که باید درباره عاشورا صحبت نکرده‌ایم. به همین خاطر انگیزه گفتن دربارۀ عاشورا برای مخاطب غیر فارسی زبان برایم مضاعف شد.   در مورد چاپ پوسترها در قالب کتابی مستقل فکر نکرده بودم و نیتم این بود که این آثار را به صورت یک مجموعه پوستر با موضوعی واحد در کشورهای دیگر به نمایش بگذارم تا از این طریق درباره عاشورا با آن‌ها صحبت کنم. اولین نمایشگاه از این پوسترها دو سال پیش در خانه هنرمندان برپا شد که البته بخشی از آن‌ها بود زیرا برخی فرازها چند بار ساخته شده و برای نمایشگاه تعدادی را حذف کردم وزیریان تصریح کرد: در مورد چاپ پوسترها در قالب کتابی مستقل فکر نکرده بودم و نیتم این بود که این آثار را به صورت یک مجموعه پوستر با موضوعی واحد در کشورهای دیگر به نمایش بگذارم تا از این طریق درباره عاشورا با آن‌ها صحبت کنم. اولین نمایشگاه از این پوسترها دو سال پیش در خانه هنرمندان برپا شد که البته بخشی از آن‌ها بود چرا که برخی فرازها چند بار ساخته شده و برای نمایشگاه تعدادی را حذف کردم. آقای چینی‌فروشان، مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی، موقع دیدن آثار در نمایشگاه پیشنهاد چاپ آن‌ها را داد. به ایشان گفتم که نیتم از خلق این مجموعه آشنا کردن مخاطبین خارجی است و چاپ آنها بصورت یک مجموعه آثار چیزی نیست که من دنبالش بودم به همین جهت پیشنهاد کردم متنی برای این پوستر نوشته شود و سپس به صورت کتاب منتشر شود تا به این بهانه زیارت عاشورا و عاشورا و اباعبدالله و حرکت ایشان معرفی شود.   این هنرمند درباره نگارش متن‌ها گفت: همین نکات را برای آقای شجاعی گفتم و پیشنهاد کردم متن با تمرکز روی مخاطب خارجی نگارش شود ، برای مخاطب غیرفارسی زبان و البته نه فقط مخاطب غربی. با توجه به اینکه بسیاری از مسلمان‌ها شیعه نیستند و می دیدم زیارت عاشورا یک بیانیۀ شیعی تمام عیار و کامل است و محملی مناسب برای گفتن بسیاری نکات . از این رو این متن چند بار بازنویسی شد تا به متن نهایی رسیدیم.       وی در ادامه درباره المان‌ها و نشانه‌های طراحی گرافیکی «خون خدا» گفت: بخش عمده‌ای از این آثار تلفیقی از عناصر نقاشی و گرافیکی است و شاید همین موضوع شخصیت کار را نسبت به آثاری دیگر متفاوت کرده است.  خاطرم هست شاید حدود یکی دو دهه پیش، اگر تصاویر مربوط به محرم را در اینترنت جستجو می‌کردید، بیشتر تصاویری از نقاشی های عوامانه با چهره های پر از خشونت درکنار نمایش لکه های وسیعی از خون وجود داشت. ما به همراه تعدادی از هنرمندان مذهبی سعی کردیم این نوع تصاویر کم رنگ و تصاویر دیگری جایگزین آنها شوند   وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خاطرم هست شاید حدود یکی دو دهه پیش، اگر تصاویر مربوط به محرم را در اینترنت جستجو می‌کردید، بیشتر تصاویری از نقاشی های عوامانه با چهره های پر از خشونت درکنار نمایش  لکه های وسیعی از خون وجود داشت. ما به همراه تعدادی از هنرمندان مذهبی سعی کردیم این نوع تصاویر کم رنگ و تصاویر دیگری جایگزین آن‌ها شوند . از همان زمان روی حروف نگاری، تایپوگرافی و کار بر روی اشعار و ادعیه عاشورایی به همراه نقوش مذهبی تمرکز کردیم و به تدریج به شکل کنونی درآمده و حالا این کار وسعت یافته.   وزیریان درباره هماهنگی تصاویر و متن در کتاب «خون خدا» گفت: در صفحه آرایی سعی کردم حتی الامکان متن و تصویر با هم هماهنگ باشند. هنگام طراحی آثار، فرازها به ترتیب جلو می‌رفتم، اما گاهی یک ایماژ و تصویر در ذهنم شکل می گرفت و این ترتیب را بهم می زد.   این طرح گرافیک در ادامه گفت: در ابتدا سعی ام این بود کتاب به زبان انگلیسی چاپ شود، اما پیشنهاد ناشر چاپ نسخه فارسی بود و همین اتفاق افتاد.   هنگام خلق آثار پیش‌زمینه‌های ذهنی مرسوم آن زمان را برای این موضوع کنار زدم. من به این جمله حضرت زینب فکر میکردم که فرمودند: «در کربلا غیر از زیبایی چیزی ندیدم»؛ از این رو این ذهنیت بصری مرسوم را شکستم. به همین دلیل مثلاً در جملۀ «السلام علیک یا ابا عبدالله» از رنگ‌هایی نظیر سبز، آبی، فیروزه و ... استفاده کردم ، به همین ترتیب متناسب با معنا، به عناصر تصویری جدای از آنچه تا پیش از این بود نزدیک شدم .   وی افزود: امسال دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی برگزار می شود و موضوع بخش پوستر این دوره از سوگواره فرازهای زیارت عاشورا است. امیدواریم کارهایی قوی و جدیدتر با این موضوع خلق شود.   وزیریان یادآور شد: تاکنون آثار تجسمی فراوانی با موضوع عاشورا و امام حسین(ع) توسط هنرمندان خلق شده ، اما «خون خدا» اولین تجربه هنری و گرافیکی با محوریت «زیارت عاشورا» است. انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خون خدا طراح گرافیک امام حسین زیارت عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۷۱۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه ابراهیم حقیقی به اعتماد رسید/ رهایی شورانگیز خط‌ فارسی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه انفرادی آثار ابراهیم حقیقی با عنوان «خط نگاره‌ها در فرش» عصر جمعه ۲۱ اردیبهشت در گالری اعتماد افتتاح می‌شود.

اولین طراحی بافته‌ها با خط‌نگاره‌ها و کلاغ‌ها اثر ابراهیم حقیقی در سال ۱۳۷۴ آغاز شد که نمایشگاه گبه‌ها در سال ۱۳۷۶ حاصل آن بود و گبه‌های دیگر با طرح‌های دیگر در سال ۱۳۷۸ نمایش داده شد. حقیقی در سال ۱۳۹۶ اجرای خط‌نگاره‌ها در قالب فرش را آغاز کرد که فروردین ۱۴۰۳ این مجموعه به دست آمد.

حاصل آن تلاش، در نمایشگاه «خط نگاره‌ها در فرش» با نمایش ۲۱ فرش دستباف ارایه شده است که در این ۷ سال با همراهی کارگاه‌ها و بافنده‌های بسیاری از شهرهای ایران مانند اراک، تبریز، رشت، تهران و رفسنجان شکل گرفته است.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم امیر سقراطی آمده است:

«رهایی شورانگیز خط فارسی

فرش یک عنصر قدیمی از هنر و تمدن ایرانی است و اشعار به عنوان یک عنصر نوگرایانه در زندگی معاصر اهمیت دارد. فرشبافی یک هنر قدیمی و گرافیک مدیایی تازه است. در این آثار تلفیق دو چیز قدیمی و جدید؛ فرش و ادبیات نو، خوشنویسی و گرافیک، هنر کهن و معاصر، بستر صنایع دستی و هنرهای تجسمی نکته‌ی مهم و قابل تأمل است. ابراهیم حقیقی همیشه در هنرش با صبوری و تأمل چیزهایی از فرهنگ ایران را کنار هم نشانده است. دو چیز متفاوت که به غنای مفهومی و بصری آثارش انجامیده است.

فرش اما نماد دقت و تأمل و صبوری است و زمان در خلق آن خود را به شکلی نیرومند نشان می‌دهد. فرش‌های ابراهیم حقیقی هم نماد دقت و تأمل و صبوری او در هنر هستند، تنوع خط‌نگاری این هنرمند را می‌توان در فرش‌ها به تفکیک دید که خط چگونه در اثری رها و آزاد و ناخوانا است و چگونه در اثری دیگر منزه و منظم و بسط‌یافته ترسیم شده است. این پیگیریِ ردِ زمان بر شکل خط‌نگاره‌ها تماشای صبوری هنرمند و دقت‌اش بر تکوین و تکامل خط فارسی در آثارش است.

رهایی شورانگیز خط فارسی در این آثار هم نمایی از تغزل و کرشمه هنر خوشنویسی است و هم رهایی ادبیات نو را از قیود و افکار قدیم نشان می‌دهد. از منظری دیگر ابراهیم حقیقی، فرش این همنشین ایرانیان در اعصار و قرون را به عنوان ایرانی‌ترین نماد زندگی هر روزه، در شور و حرکت و سیلانی تازه به نمایش می‌گذارد و از بستر فرهنگی ایران کهن، هنری تازه به تماشا آورده است. در واقع حرکت، رهایی و آزادی و همچنین نماندن در قید و بند مختصات از پیش تعیین‌شده، از مؤلفه‌های شخصیتی ابراهیم حقیقی و از شاخصه‌های مهم آثارش است.»

این نمایشگاه تا هشتم خرداد ماه در گالری اعتماد به نشانی میدان هفت تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6098421

دیگر خبرها

  • دانشجویان پرانگیزه؛ اما مسئولان همچنان در خواب غفلت!/ دل نوشته‌های دانشجویی را جدی بگیرید تا مشکلات مملکت حل شوند
  • نمایشگاه ابراهیم حقیقی به اعتماد رسید/ رهایی شورانگیز خط‌ فارسی
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • روشی ساده برای به دام انداختن مار کبری (فیلم)
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»